Vår ære og vår makt

av Nordahl Grieg

EPILOG


I

Umiddelbart efter at teppet går ned for tredje akt, reiser

    EN HERRE sig i fremmedlosjen.

Mine damer og herrer!

Jeg føler trang til å si et par ord.

Det er et bittert og mørkt billede vi har fått se av krigsårene her hjemme. Men la oss være ærlige: Det er neppe mange av oss som med glede tenker tilbake på denne tid. Vi mistet balansen dengang, vi profiterte av krigen, og vi gjorde kanskje ikke dét som vi skulde, for dem som våget livet under vårt norske flagg. Men alt det ligger bak oss. Idag ser vi sammenhengen og sannheten, og vi føler også takknemligheten. La én ting bli slått fast: der er ingen som står vårt hjerte nærmere enn den norske sjømann. Vi har lov å si til de ukjente heltene fra dengang: vi har ikke glemt dere. Jeg synes vi alle, mine damer og herrer, skulde reise oss i hyldest til disse menn.

I det samme smeller gongongen, årstallet 1935 lyser på teppet, det går til side for Husvilleherberget. Vi ser seks senger, men aner mange innover. Veggen bærer i store bokstaver innskriften: Kom til mig alle som er besværede og jeg skal gi dere hvile.
Gustav sitter på sin køi. Stavanger ligger, likeledes en syk mann, som av og til hoster voldsomt. Utenfor er det snestorm.

    JAPPEN firti år med blekt, tynt ansikt, og

    OTTAR tyveårig, bitter og hånsk, kommer inn.

    JAPPEN til Gustav:

Han kompissen din kom ikkje inn. Han manglet femogtyve øre.


    GUSTAV

Det e da hunen at ikkje de slipper en mann inn, fordi om han mangler femogtyve øre.


    JAPPEN

Om du mangler fem øre, kommer du ikkje inn.


    GUSTAV

Eg går ner og henter han.


    JAPPEN

Kan han ikkje fekte femogtyve ører då?


    GUSTAV

Det e bere eg går. Han ska ikkje gå ute i dette været. Men eg har ikkje mere enn ti øre.


    STAVANGER

Eg har fem.


    EN STEMME innover i salen:

Her har du de ti som eg har.


    GUSTAV henter dem og går:

Det er gode greier det.


    JAPPEN

Han Roalden slapp heller ikkje inn.


    OTTAR skjærende:

Men han får no hus over hodet, like forbanna.


    JAPPEN henvendt til sengene innover:

Det var kjøbmann Simonsen som var ute etter han: «Bli med mig,» sa han, «jeg har drikkevarer» sa han. «Du e en sånn pen gutt,» sa han. Åja, de holder sig her utenfor både den ene og den andre. Både han Ole Lufter og Sjofelist-Nilsen i Leppen. Men Simonsen han er den sieste av dem, han har støtt sin gang på kaien.


    OTTAR

For dér er han sikker at han finner nokke.


    JAPPEN forbitret:

Ka hunen gjør det om du blir med hem te han, du får plenty å drikke, og når han ve forsøke seg, gir du han et godt spark og går –


    OTTAR

Ja, det sier de.

Vinden rister gjennem huset. Gustav og Vingrisen kommer inn.

    STAVANGER

E du der!

Jævli e det å ligge ute, og jævli e det å ligge her, men det va no bra Gustaven fant deg.


    VINGRISEN varmer sig ved ovnen:

Ja du snakker om liv!

Ikkje har du lov te å fekte.

Ikkje har du lov te å stele.

Ikkje har du lov te å drepe deg.

Ikkje e der arbeid.

Ka ska en mann gjøre?


    JAPPEN

Ka en mann ska gjøre, sier du. Eg ska si deg en ting. Du ska drikke det du kommer over. Det ska du gjøre. For det tror eg e riktig altså. Tror du det e meningen at vi ska gå fastende og huske kordan vi har det? Vi får køien her og et mål mat før vi tørner ut herfra. Så får vi ikkje mat før neste morning. Ut av huset e det å være klokken åtte. Så e det å gå i gatene, slenge innom varmestuen for å lunke seg litt, så e det å gå i gatene igjen. Time etter time, te de åpner her på kvelden. Dag efter dag. År efter år.

Ska du gå og huske det? Men hvis du drikker husker du kanskje at du har hørt te blandt de andre, at du har vært en mann engang. Du har kanskje lov te å huske det.


    VINGRISEN

Ja eg må si det som det e Jappen. Eg drikker også undertiden for ikkje å glemme at eg e skapt i Guds bilde.

Men drikker en støtt – så lite mat en får, – går det ikkje. Se på Osken som lå her for fjorten dager siden. Han endte der kor han måtte ende. Ute i Svingen. På Nevengården altså.

Peker mot den syke:

Kordan har han det?


    STAVANGER

Det e longebetendelsen. Og du vet: han har ikkje mange kreftene å stå imot.


    VINGRISEN

Det gikk fort unna med han Ljugarlars også. Du va ikkje her igårnatt då han daue. Det va eg og Émilen som opdaget det. Vi var godt fulle begge to. Lyset var sløkt, vi hadde politur med oss og drev på med å riste Jakobben. Eg skulde ut, og då såg eg Ljugarlars ligge så rart te med armene klin ner på dørken. Du e no vel ikkje dau, din jævel, sa eg, for han var helt kall altså.

Du må ikkje gjøre nokke mer jungel med han, sa Émilen, du kan no vel se at han e dau. Og om morningen så vi at dét va han.


    GUSTAV

Det e no vel ikkje det verste som kan hende en.


    VINGRISEN

Jo! Det e akkurat det verste. Å daue. Og sånn har det vært siden tidenes morgen, som de sier.


    GUSTAV

Å eg vet ikkje eg.

Husker du den gangen i livbåten, Vingrisen.

Du sa vi ikkje skulde gi oss.

Eg synes vi e i livbåten no også eg. Det er bare verre dennegangen. Fire år har eg gått arbeidsløs, du i tre. Det er bare det at dennegangen kommer vi aldri te land.

En dampskibssirene høres ute på havnen.

    VINGRISEN

Hørte dokker. Tre lange. Det e Spanskelinjen. «Stromboli».


    JAPPEN

E det ikkje «Solferino» som går denne trippen då –


    VINGRISEN

Nei, det der var «Stromboli». Eg kjenner han på låten. Har eg hørt en båt en gang, kan eg han.

Ja, no går «Stromboli» te Middelhavet. Eg kjenner en av fyrbøterne ombord, Menneskeæteren som de kaller han, for han e alltid ute etter kvinnfolk. Om det gjaldt kvinnfolk, vilde han fra Bergen og te Jesu grav. Han e på 8-12 vakten; no e han nere på dørken –

Legger sig tilbake i køien.

    STAVANGER

Ja den som va ombord dér –


    JAPPEN

Få komme seg nerover på varmen.

Ikkje gå her og hoste livskiten av seg.


    STAVANGER

Då skulde eg ikkje komme tebake så fort –


    GUSTAV

Vi kommer no vel ikkje ut mer –


    OTTAR skjærende:

Ka e det dokker klager etter? Dokker har ikkje arbei no, men dokker har engang hatt arbei.

Dokker har nokke å huske, dokker har sitt sjøen, sotte i ruffen sammen, treft kvinnfolk, dokker har fått være med. Men eg har aldri vært med, eg har aldri hatt arbei, eg ska aldri få det. Eg ska aldri få det. Eg ska aldri få prøve meg, aldri leve.


    VINGRISEN reiser sig op i køien:

Der kan hende mykkje for deg enno. Du e så ong. Tenk på meg som e femogførti år. Det e mykkje for en fyrbøter det. Eg ska si deg én ting: Det e ikkje bare aske de hiver op fra dørken, og dumper overbord.

Kor gammel e du? Tyve år. Ånei. Du behøver ikkje å miste motet.


    OTTAR truende:

Eg har ikkje mistet motet. For eg tror eg ska leve den dagen då vi e mange nok så vi kan få sport de: Ka har dokker gjort med oss?


    VINGRISEN

Nei, dét kunde ikkje være så domt å få sport om. –

Du ligner en som eg kjente då eg sto ombord i gamle «Lyderhorn». Ka het din far –


    OTTAR

Malvin Monsen.


    VINGRISEN

Ja Malvinen var det. Han gikk an med «Skuld» i nitten-atten, ikkje sant?


    OTTAR

Jo.


    GUSTAV

Krigen. Ja det var dager.

Eg skulde ikkje ha nokke imot at de kom igjen. For då var der arbei, då var der ingen som krøsset deg, då var den ene like god som den andre.


    VINGRISEN

Det mener du ikkje, Gustav. Eg tenker på nokken kamerater av deg og meg, og då vet eg du ikkje mener det –


    BESTYREREN kommer inn:

Ja, ja. Så får jeg slukke da. God natt folkens.

En fiendtlig knurring. Han slukker og går. De blir liggende i halvmørke og snakke.

    VINGRISEN

Va eg skipper ombord på den skuten kor han e løitnant, skulde han få gå overbord før vi va komt te Knarven. –


    STAVANGER

Eg merker at soving blir det lite av. Dokker vet kordan det e: på fastende hjerte.


    VINGRISEN

Iovermorgen kommer «Dover Castle» innom. Og da får vi et måltid mat.

På de engelske båtene – ja de tyske også – der e det ute-folk, de vet kordan livet e. De vet at når du kommer ombord på den tiden, då e det ingenting å spørre om. De setter bare matbakken frem.


    OTTAR

Eg e så sulten.


    JAPPEN

Det e det goe med å drikke, at då mister du matlysten.

Han hoster voldsomt. Den syke stønner i sengen.

    VINGRISEN

Nei, no får vi sove karer. Husk vi skal på arbei imorgen tidlig.

Stavanger ler, Ottar også, til slutt alle, i en uhyggelig truende latter.

II

Foran scenen. Et gustent, angstfullt lys. Ditlef og Freddy.

    DITLEF

Eg skjønner ikkje nokke lenger. Vi vil da alle folk vel, og ka e det blitt til? Arbeidsløshet, bitterhet, hat. Eg får ikkje sove om natten, Freddy. Det har aldri hendt meg før. Eg synes det e som jorden skjelver under oss, vi famler i mørke, kor bærer det hen? Eg e ofte fristet te å si som Lille-Ditlef: Har vi ikkje en mann?


    FREDDY

Jeg har mistet gleden ved forretningen. Ufrihet og organisasjon overalt. Bestandig krav, Ditlef.


    DITLEF

Og det i en tid da alle utgifter må ned.

Eg behøver bare nevne det ene ordet: forsorgen.


    FREDDY

Disse summer er ikke lenger høie, Ditlef. De er astronomiske.


    DITLEF

Kor e redningen? Eg e angst, Freddy. Eg ser med sympati på den bølgen av religiøsitet som går over verden. Eg synes tanken i og for seg er riktig. I denne tid må vi ikkje la nokke uforsøkt: vi må la kjærligheten få en plass i vårt liv.

Grublende:

Men e det nokke å bygge på?


    FREDDY

Det fører ikke frem, Ditlef. Tro du mig.


    DITLEF

Eg gikk min morgentur rundt havnen, idag som ellers, Freddy. Et skib var kommet ut av oplaget, det lå inne ved kaien, to av sjøfolkene hang utfor skutesiden og pikket rust, det klang som et løfte, det gjorde meg glad, Freddy.

Men utpå havnen så eg de oplagte skibene, de lå rad etter rad, med baugen vendt utover. Eg syntes de lengtet mot havet, lengtet etter å høre liv og travelhet ombord. Men dér lå de til ankers, og der vil de bli liggende.

Eg tror etter et livs erfaring, at hvis situasjonen skal bedre sig virkelig, er der bare én ting som må til –

Avisgutten kommer.

    DITLEF åpner avisen:

Hørte du ka eg sa, Freddy? Der er bare én ting som må til.

Her står det:

Det lysner for skibsfarten. Blir det krig i Østen?

En vill, uhyggelig trommehvirvel setter inn. Teppet flerres til side, det er som hele stykket eksploderer i en atmosfære av børs og krig. På et rullende bånd kommer soldater imot oss, med stålhjelm og bajonett. Hele scenen ligger i et grågrønt og likgult lys. På begge sider av soldatene er der bygget op to menneskegrupper. Til venstre: Ditlef, Freddy, Ludvigsen, skipper Meydell og en mann med iskold, upersonlig uhygge over sig. Han symboliserer børsen; han står og leser på strimmelen som hele tiden kommer ut av et tikkende telegraf-apparat. Han står øverst i gruppen.
Til høire: Vingrisen, Ottar, en ung arbeider og en kvinne som inntar samme plass i denne gruppen som børsmennesket i sin. Mellem de to grupper er der en stilisert jernkonstruksjon, som ennu ligger i mørke.

    BØRSMENNESKET leser på strimmelen:

Aksjemarkedet stiger.


    DITLEF

Skibene går av oplag.


    FREDDY

Hjulene settes i gang.


    DEN UNGE ARBEIDEREN

Det er våre kamerater i alle land som skal ut og bli drept.


    LUDVIGSEN overtalende:

Arbeidsgiverne blir så rimelige. Aldri plønder med overtiden.


    VINGRISEN

Ve du vi ska være med og holde krigen i gang? Vi som husker?


    DITLEF

Nye hender får arbeide.

Nye munner kan mettes.


    OTTAR skjærende:

Men ska verden aldri få bli bedre? Alltid den samme, alltid skjendsel, undertrykkelse, blod?


    SKIPPER MEYDELL

Vi skal vise flagget på havene, vi er de som våger oss ut.


    DEN UNGE ARBEIDEREN

Ingen går fri denne gangen. Gjør ikke vi vårt til å stanse krigen, dreper den oss.


    ALLE PÅ BØRSSIDEN

Der er en evig drift i menneskene.

Stans ikke foretagsomheten!

Det personlige initiativ.

Fra to mitraljøser som er opstilt bak i salen, begynner skytingen. Noen soldater faller. De andre marsjerer videre, evig fremover mot oss.

    OTTAR skriker:

Nei!

Skytingen stanser. Soldatene marsjerer videre.

    KVINNEN

Jeg er et menneske.

Jeg er livet.

Jeg har groende stjerner inne i mig,

og andre stjerner skal strømme dit inn,

og jeg skal gi nytt liv.

Jeg har vekst å gi, jeg har ømhet og styrke, jeg må fullbyrdes, slik som kornet drømmer under vårregnet og sommersolen, om å fullbyrdes.

Jeg er et menneske, og er ikke dette loven?


    BØRSMENNESKET

Krupp: 300 procent.

Armstrong Vickers: 400 procent.

Bethlehem Steel: 500.


    ALLE I KVINNENS GRUPPE

Gassen kommer!


    BØRSMENNESKET

Kjemiske Koncern: 600.


    KVINNEN

Men vi i vårt land, vi skal da ikke rammes?

For vi vet hvad fred er.

Jeg har sett ærfuglen svømme med ungene sine i kveldsblanke sund.

Jeg har gått blandt de lyse bjerkene, dypt i hjertet av dette landet, og jeg har lagt mig inn til en sølvhvit stamme og grått av hjemlengsel, fordi jeg elsket landet så høit at jeg syntes jeg aldri kunde komme hjem.

Hvert snekorn under fjellenes frostklare stjerner, hver brun tangklase som duver i sønnenvindens dønninger, så langt landet går –

de har lært oss det –

en lengsel,

fred.


    BØRSMENNESKET

Glittertind: 200 procent.

Kvittingsøy: 300 procent.

Tanaelv: 400.

Mitraljøsene begynner igjen. Soldatene stuper.
Under skytingen går lyset langsomt op for jernkonstruksjonen mellem de to grupper. Vi ser det er et stilisert akterskib, med et norsk flagg smellende i vinden.
Der oppe står nu Ottar, Vingrisen og den unge arbeideren.
Skytingen stanser.

    BØRSMENNESKET

Det lysner på markedet. Blir det krig i Østen?


    MENNENE svarer i et skrik:

Nei!

I det samme skingrer fabrikkfløitene: generalstreikens sirener.
Teppet.

Boken er utgitt av Bergen Offentlige Bibliotek

Last ned

Last ned hele boken til mobil/nettbrett i .epub-format eller som .mobi.
Du kan også skrive ut boken som .pdf eller html.

Om Vår ære og vår makt

Vår ære og vår makt er Nordahl Griegs mest kjente og beste skuespill.

Handlingen er lagt til 1. verdenskrig og stykket bytter på å skildre livet til to hovedgrupper, sjøfolkene og skipsrederne. Sjøfolkenes harde arbeid og angsten for å bli torpedert, står i sterk kontrast til skipsrederne luksusliv, kynisme og umoral. Tittelen er ironisk ment og hentet fra Bjørnstjerne Bjørnsons hyllingsdikt til den norske sjømann.

Teksten i bokselskap.no er digitalisert av Bergen Offentlige Bibliotek (BOB) som en del av prosjektet Ånd eies av alle – Nordahl Grieg digitalisert. (Epub- og mobi-filene til dette verket er også laget av BOB.)

Les mer..

Om Nordahl Grieg

I dag er nok Nordahl Grieg mest kjent som dikteren bak det berømte diktet «Til ungdommen» som fikk ny aktualitet etter 22. juli 2011. For generasjonene under og etter 2. verdenskrig var han en nasjonal folkehelt og et symbol for motstandskampen.

Les mer..

Faksimiler

For denne boken finnes det også faksimiler tilgjengelig:

Del boken

Tips dine venner om denne boken!

Del på Twitter
Del på Facebook

Gå ikke glipp av ett eneste ord.

Fyll ut e-posten din under så vi kan varsle deg når nye verk publiseres.