[Decorated papers in Oslo Katedralskole’s historical book collection]
Foto: Ernst Bjerke, Oslo Katedralskoles historiske boksamling
*
Oslo Katedralskoles historiske boksamling kjøpte høsten 2021 inn en samling Refsum-memorabilia, som stammer fra Refsums bokbinderi. Etter at firmaet opphørte, ble samlingen tatt vare på av bokbindermester Åge Nesholen, som så verdien i å bevare materialet. Mange takk til Ernst Bjerke, samlingsforvalter ved Oslo katedralskoles historiske boksamling, som har latt meg inkludere bilder fra denne samlingen her.
Blant annet inneholder den en spennende bunke med nesten hundre ark av H.M. Refsums dekorerte papirer. Bunken inkluderer forskjellige teknikker og mønstre. For det meste er det bare ett blad av hver type, noen i uvanlige formater på tilfeldige reste- og makulaturpapir og ikke minst på tekstil. Det ser ikke ut til å være et utvalg av lagerførte papirer, derimot et slags referansearkiv. Tilsynelatende er prøvene ikke beskåret og spor av farger som ble brukt under fremstillingen av mønsteret, kan ses på noen av arkenes verso sider. Ikke alle mønstrene er like vellykkede, og det gir grunn til å tro at det dreier seg om eksperimenter, som Refsum sparte på for videre studier.
Variasjoner av noen av mønstrene er gjenkjennbare og er brukt som forsats- og overtrekkspapir i bokbind som er avbildet andre steder i denne e-boken. Et mindre antall mønstre er uvanlige og fargevalget er til tider djervt og ulikt andre av hans mer kjente arbeider. Eksemplene gir et interessant innblikk i den eksperimentelle prosessen Refsum må ha gjennomgått i sin søken etter et personlig kunstnerisk uttrykk og viser ufullkomne stadier uten den godt polerte perfeksjonismen vi er vant til å oppleve i hans verk.
Katedralskolens innkjøp omfatter i tillegg en liten gruppe håndstempler, ruller og fileter (tildels fra 1800-tallet), bl.a. Refsums signaturstempel. I e-boken finnes et kapittel om Refsums bokbinder-etiketter og -stempler, så det er ekstra gøy å kunne inkludere et bilde av det fysiske redskapet med REFSUM-stempel. Det ble ofte brukt enten som et fargestempel på baksiden av flybladet foran eller i gull på innslaget nederst på innsiden av bakpermen.
Videre inneholder samlingen et antall større og mindre ryggklisjéer i messing – et tredvetall av dem er avbildet i Refsums Bogbind og Bogrygge (1910). Klisjébasert ryggtrykk inngikk i Refsums tilbud til kundene i hans streben etter å kunne produsere vakre bøker til en overkommelig pris. Klisjéene var tilpasset bokryggens bredde og kunden kunne selv velge fargen på skinnet og mønsteret på ryggen fra hans mønsterkataloger. Klisjéene var designet av kunstnere som Refsum ofte samarbeidet med bl.a. Tor Kielland, T. H. Holmboe og Henrik Bull.
[Oslo Cathedral School’s historical book collection has recently acquired (autumn 2021) a collection of Refsum memorabilia, which originates from Refsum’s book bindery. When the company closed, was the collection taken care of by master of bookbinding Åge Nesholen, who saw the value of preserving the material. Many thanks to Ernst Bjerke, collection manager at Oslo Cathedral School’s historical book collection, who has allowed me to include photos from this collection here.
The collection includes an exciting pile of nearly a hundred sheets of H. M. Refsum’s decorated papers. It appears to be a reference archive rather than remnants of stocked papers and includes different techniques and designs. Mostly, there is only one leaf of each type, some in rare formats on random residue- and maculated paper sheets and even on textile. Apparently, the samples are not cropped and traces of colours used in the design-creation process can be spotted on some of the reverse sides. Not all designs are as successful, and there is reason to believe they are experiments, which Refsum saved for further studies.
Some of the patterns are recognizable and similar designs are applied as endleaves or covers to bookbindings depicted elsewhere in this e-book. A smaller number of designs are unusual, while others have a bold and different colour scheme compared to his known works.
The samples provide an interesting insight into the experimental phases Refsum must have undergone in his search for a personal artistic expression and show imperfect stages without the well-polished perfectionism we are used to experience in his works.
Oslo Cathedral School’s Refsum-collection not only includes samples of decorated papers, but additional items like a little group of finishing tools and -stamps. The e-book already has a section on Refsum’s bookbinder-labels and -stamps, so I am happy to be able to include an image of the physical utensil with his REFSUM bookbinder-stamp, which was frequently used both as a colourprint on the reverse side of the front flyleaf or in gold on the lower inturn at the inside of the backboard.
Furthermore, the collection holds larger and smaller brass spine clichés – of which about thirty are depicted in Refsums Bogbind and Bogrygge (1910). The clichés were part of Refsum’s offer to customers in his quest to produce beautiful books at an affordable price. The clichés were adapted to the width of the spine and the customer could choose the colour of the leather and the design on the spine from his catalogues. The clichés were designed by the artists Refsum used to collaborate with, among others Tor Kielland, T. H. Holmboe, Henrik Bull.]
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Samlingen inneholder et antall større og mindre ryggklisjéer i messing, som tidligere eier har festet til plansjer som er trukket over med Refsums dekorerte papir. Et tredvetall av klisjéene er avbildet i Refsums Bogbind og Bogrygge (1910). Klisjébasert ryggtrykk inngikk i Refsums tilbud til kundene i hans streben etter å kunne produsere vakre bøker til en overkommelig pris. Klisjéene var tilpasset bokryggens bredde og kunden kunne selv velge fargen på skinnet og mønsteret på ryggen fra hans mønsterkataloger. Klisjéene var designet av kunstnere som Refsum ofte samarbeidet med bl.a. Tor Kielland, T. H. Holmboe og Henrik Bull.
[The collection includes several larger and smaller brass spine clichés, which the former owner has attached to boards covered with Refsum’s decorated paper. Thirty clichés are depicted in Refsum’s Bogbind and Bogrygge (1910). Cliché-based spine printing was part of Refsum’s offer to customers in his quest to produce beautiful books at an affordable price. The clichés were adapted to the width of the spine and the customer could choose the colour of the leather and spine design from his catalogues. The clichés were designed by the artists Refsum used to collaborate with, among others Tor Kielland, T. H. Holmboe, Henrik Bull.]
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
Boken er utgitt av Nasjonalbiblioteket
Last ned hele boken til mobil/nettbrett i .epub-format eller som .mobi. Du kan også skrive ut boken som .pdf eller html.
Hans Mathæus Refsum (1859–1936) var en pionér innen bokbinderfaget og bokkunst i Norge. Denne publikasjonen gir gjennom rik fotografisk dokumentasjon innsikt i Refsums kreative og teknisk svært innovative produksjon av dekorerte forsatser og bokovertrekk på både papir og tekstil.
Bildeutvalget er basert på eksemplarer i Nasjonalbibliotekets samling, i tillegg til et begrenset utvalg fra samlinger i Nasjonalmuseet, Universitetsbiblioteket i Bergen og i privat eie.
Fyll ut e-posten din under så vi kan varsle deg når nye verk publiseres.