Verdners Liv og Aanders Glæde!
Du, som brækker Slavens Kiæde,
Vi din Magt iDag tilbede
Himlens Yndling! Harmonie!Harmonie] musikalsk velklang, musikk, jf. navnet Det harmoniske Selskab
Da hist DamonsDamons] hyrdenavn fra Vergils Eklóge nr. 8; mye benyttet i hyrdediktning kiælnekiælne] ømme; elskovsfulle Smerte
ClorisCloris] Navnet er kjent fra gresk mytologi og forekommer ofte i hyrdediktning. Gunst og Haand begierte,
Bedste Tolker for hans Hierte
Var hans Sang og Harmonie.
Naar de Scener, Verden spiller,Scener, Verden spiller] Verden som en scene eller et teater, theatrum mundi, var en kjent metafor, som stammer fra antikken.
GrillicandersGrillicander] ord skapt av Christian B. Tullin (1728-65) i diktet «Grillicander». Betegner en person som har griller i hodet, er konstant urolig for mulig motgang. Hoved driller,driller] kan bety enten narre, plage eller irritere i denne sammenhengen
Kand han bedst forjage Griller
Ved Musik og Harmonie.
OrpheusOrpheus] Orfevs fra Thrakia. Skikkelse fra gresk mytologi, kjent for sine unike ferdigheter som musiker og sanger. Ifølge myten dro Orfevs ned til dødsriket for å hente tilbake sin avdøde hustru, Evrydike. Ved hjelp av sin musikk lyktes han i å overtale guden over dødsriket til å slippe Evrydike ut, men bare på betingelse av at Orfevs ikke snudde seg og så på henne før de var ute. I de tidligste versjonene av myten skal det ha lyktes, men i senere tradisjon snudde han seg da de nesten var kommet ut og tapte Evrydike for alltid. I litteraturen kjennes historien best fra Ovids Metamorfoser, bok 10, v. 1-107 og Vergils Georgica, bok 4, v. 453-558. ved PlutonsPlutons] Pluton (el. Hades) var gud over underverdenen/dødsriket. Jf. kommentar til «Orpheus». Throner
FurierneFurierne] Ånder i kvinneskikkelse i gresk-romersk mytologi, som representerte rettferdighet, straff, hevn/gjengjeldelse. I Vergils Georgica, bok 4, v. 482-83 heter det at også furiene ble grepet av Orfevs’ sang i dødsriket; hos Ovid at furiene gråt (Metamorfoser, bok 10). Jf. kommentar til «Orpheus». selv forsoner
Ved sin LuthesLuthes] Lutt er et strengeinstrument (forløper for gitaren), særlig brukt i Europa i tidligmoderne tid (1400-1700-tallet) som akkompagnement til sang. I Ovids Metamorfoser akkompagnerer Orfevs sin sang med lyre (bok 11, om Orfevs’ død). kiælne Toner.
Slig en Kraft har Harmonie.
Harmonie —- kand den Jer røre
Venner! kom da os at høre!kom da os at høre] Kan leses som en oppfordring til å komme på Det harmoniske Selskabs kommende konserter.
Vi vil udi Skioldet føreVi vil udi Skioldet føre] Det harmoniske Selskab har vennskap, dyd og harmoni til hensikt.
Venskab, Dyd og Harmonie.
For at blie for Daarer trygge,
Har vi valgt mod deres Skygge
Vaaben, som de aldrig rygge;rygge] (kan) rokke (ved), rugge; med andre ord: våpen som gir dårene urokkelig motstand
Valgt jersjers] deres, altså tilhørernes Gunst og Harmonie.
Boken er utgitt av Det norske språk- og litteraturselskap
Last ned hele boken til mobil/nettbrett i .epub-format eller som .mobi. Du kan også skrive ut boken som .pdf eller html.
Claus Fasting skrev lyriske dikt, drikkeviser, småvers, selskapsdikt og leilighetsdikt. Han utga aldri noen egen diktsamling, men mange av diktene ble publisert i hans eget tidsskrift Provinzialblade som kom i fire bind i årene 1778-81. Som medlem av Det norske Selskab i København i 1770-årene bidro han til selskapets versprotokoller.
Her er åtte av Fastings dikt. Teksten til det første diktet («Det harmoniske Selskabs Sang») er gjengitt etter Efterretninger Fra Addresse-Contoiret i Bergen i Norge 16. oktober 1769. De øvrige diktene er hentet fra Sverre Flugsruds tre bind-utgave av Samlede skrifter fra 1963-79.
Les Provinzialblade på nett (Universitetsbiblioteket i Bergen)
Claus Fasting var bergenser og bodde mesteparten av livet i Bergen. Fra 1787 til sin død i 1791 var han rådmann i byen.
I tre perioder bodde han i København. I den siste av disse (1770-77) var han en aktiv del av Det norske Selskab. Hans evne til å improvisere og til å formulere treffende epigrammer ga ham en sentral plass i selskapet. Han var godt orientert i både samtidens og eldre europeisk litteratur og han ivret for de klassisistiske idéene som selskapet satte høyt.
Fyll ut e-posten din under så vi kan varsle deg når nye verk publiseres.