28Hvor onde vi mennesker er!
Vi lever i støvete gater
og sleper hit inn nogen trær
og pynter de grårøde flater.
Så sier vi: Somren er her!
Slik går vi og dikter og prater.
Nu fører vi somren i by
på kjerrer og vogner og biler!
Og byen blir likefrem ny
der ungpikebjerkene smiler.
Det minner om lier ved gry
når solblink i bladhenget iler!
De stod under himlen etsteds
og rakte sin ungdom mot solen
og trådte i blomster tilkness
29til fryd for den vesle fiolen,
som gjemte sig inne i gress
og tittet dem opunder kjolen!
Vi kan ikke danse i dugg
her inne på stenen i støvet.
Så herjet vi skogen med hugg
og smykket vår gate med løvet,
at hjertet kan danse i smugg.
Men bjerkene smiler bedrøvet.
Vi synger til bjerkenes pris,
så lenge de står her og minner
om lier i susende bris
langt borte hvor soldagen rinner.
– Så lar vi dem visne til ris,
visne som bortførte kvinner.
Boken er utgitt av OsloMet
Last ned hele boken til mobil/nettbrett i .epub-format eller som .mobi. Du kan også skrive ut boken som .pdf eller html.
Samlingen På gjensyn kom ut i 1926 og inneholder hele 37 dikt, deriblant noen av Rudolf Nilsens mest kjente dikt: «Nr. 13» og «Revolusjonens røst».
Bortsett fra innledningsdiktet er diktene delt inn i to hovedbolker. I den første delen, «Nr. 13», dreier diktene seg om bymiljø, bygårdsliv og arbeiderliv i hovedstaden. I den andre delen, «Morgenland», ser Nilsen ut over landegrensen og beskriver folkeliv i blant annet København, Hamburg og Moskva. Men alle diktene handler til en viss grad om klassespørsmål og revolusjon, og er preget av at Nilsen så diktningen som en politisk handling.
Se faksimiler av førsteutgaven fra 1926 (nb.no)
Rudolf Nilsen har en enestående posisjon i norsk lyrikk. Mange av hans kampdikt for arbeiderbevegelsen er tonesatt og noen fungerer som kampsanger blant unge radikale den dag i dag. Han skrev også «bydikt», små kjærlighetserklæringer til byen (spesielt østkanten i Oslo), bymenneskene og bylivet.
Fyll ut e-posten din under så vi kan varsle deg når nye verk publiseres.