Tusend tak for Tour og Grød eller hvad det er – bliver jeg saa brav saa skal jeg ikke mangle – jeg har havt en daarlig Nat – en feberagtig Svæven mellem Søvn og Vaagen hvorved jeg indbildte mig at jeg havde en uhyre Mængde Maver her der alle vare af de forskjellige Sorter KattunKattun] grovt bomullstøy vi saa paa igaar. og alle smertede mig.
Kattunmaver! man har vel Kattunsjele og Heine siger «Wehmuth dein Name ist Kattun.»«Wehmuth dein Name ist Kattun.»] tysk: Vemod, ditt navn er Kattun, fra Heinrich Heine: Reisebilder 2. Reise von München nach Genua, kap. 17 (allusjon til «Frailty, thy name is woman» i Shakepeares Hamlet I, 2 (Schalles 1904, 16) – – Bare det ikke er en skrækkelig Altheæ Drøm.Altheæ Drøm] jf. Shakespeares Henrik IV, 2; Althea drømmer om et skjebnesvangert svangerskap. See ikke efter2 hvad Althea drømte om. jeg skal fortælle Dig det i Høst engang. Leb wohl mein treu‹e›s LiebchenLeb wohl mein treues Liebchen] tysk: Lev vel min trofaste kjære
__________
Adressetekst:
Frøken E.
Boken er utgitt av Nasjonalbiblioteket
Last ned hele boken til mobil/nettbrett i .epub-format eller som .mobi. Du kan også skrive ut boken som .pdf eller html.
Utgaven inneholder brev fra Camilla Collett fra ekteskapsårene 1841–51. Camilla Wergeland og Peter Jonas Collett ble gift 14. juli 1841; han døde 18. desember 1851. De fleste bevarte brevene fra henne i denne perioden er til ektemannen, men det er også brev til venninnen Emilie Diriks, til faren Nicolai Wergeland, til broren Oscar Wergeland, til kusinen Laura Wergeland og til svogeren Johan Christian Collett.
Disse ti årene var for Collett preget av hendelser i den nærmeste familie: fødsler og dødsfall, men disse begivenhetene gjenspeiles i forbausende liten grad i brevene. Desto mer handler de om sosialt liv på Eidsvoll, om reisene til og fra, om det å være gjest hos foreldrene, om sorger og gleder i ekteskapet, om barnas utvikling og om farens alderdom.
Collett var en av de første i Norge til å benytte termen feminist. Hun argumenterte for at kvinner og menn er ulike, men likeverdige og hverandres åndelige partnere. Kvinnefrigjøring er derfor et anliggende for alle, kvinner som menn. Menn skal vise kvinner at deres verd blir erkjent og respektert, men kvinner må frigjøre seg selv gjennom aktiv selvrefleksjon.
Fyll ut e-posten din under så vi kan varsle deg når nye verk publiseres.